roosinkenia.reismee.nl

De 3 mzungu's

Op 1/3 zitten we alweer. Ondanks wat opstartproblemen vorige week hebben we een hele mooie eerste anderhalve week gehad. Begin van vorige week was het, voor mij en Bram allebei, heeeeel erg wennen. We moesten echt even in het ritme komen omdat we ons best wel verveelden en ons afvroegen hoe we deze 4 weken onze tijd gingen besteden. Gelukkig is dit, na een goed skype gesprek met thuis, allemaal goedgekomen!Afgelopen vrijdag is Denise uit Chili aangekomen in ons gastgezin. Denise is 34 en heeft hiervoor al 3 maanden door Azië gereisd met haar man, die is nu weer terug naar Chili. Ze is hier voor 2 maanden en ik vind het hartstikke gezellig dat ze er is. Toch weer iemand om mee te praten, je ervaringen mee te delen, mee op te trekken. Het helpt heel erg. Vrijdagmiddag zijn we met Emily, Raphael en Denise naar Kim (de Nederlandse vrijwilliger) en Fred (haar man) gegaan. Ze hebben sinds 2 maanden een baby, Jayden, wat een schatje! Het was ontzettend leuk om ze weer te zien en ook voor hen hadden we de Nederlandse souvenirs meegenomen, kaas, stroopwafels en blauwe muisjes. Vooral met de kaas waren ze heel blij!
Zaterdag wilden we met Denise naar The Giraffe Centre, maar waar we even niet aan gedacht hadden was dat het paasweekend was en dat het dus suuuper druk was. Er stond 1 giraffe met zo'n 50 toeristen eromheen, probeer daar maar is tussen te komen. We hebben daarom maar besloten een andere keer terug te gaan.
Wel zijn we nog even het centrum ingegaan gewoon om even rond te kijken en te lunchen (Subway :D). Er is een groot gebouw in Kenia (kantoren denk ik) waar je helemaal naar boven kan om over de hele stad uit te kijken. Ik ben er vorig jaar 2 keer geweest met Kenianen dus nu dacht ik het zelf wel te kunnen. Blijkt dus dat je je ergens moet registreren en je je paspoort moet inleveren en die krijg je dan weer terug als je weer naar beneden komt. Nou echt niet hoor. Ik ga m'n paspoort niet inleveren, daar is 'ie toch net even iets te belangrijk voor... Dan mogen jullie niet naar boven, zeiden ze. Nou dan niet. Maar toen bedacht Denise zich dat ze haar ID-kaart uit Chili ook bij zich had en dat was gelukkig ook oké! En we hebben 'm gewoon netjes weer teruggekregen aan het eind :)
Eenmaal boven hadden we een fantastisch uitzicht. De scheiding tussen west (rijk) en oost (arm) is hier heel groot en dat kan je heel duidelijk zien als je bovenop die toren staat. Na een tijdje kwam er een of andere kerel naar ons toe die daar werkte en die heeft ons een hele 'rondleiding' gegeven en precies verteld wat wat was. Waarschijnlijk verwachtte hij dat we 'm zouden gaan betalen maar het was leuk om allemaal te horen. En uiteindelijk zijn we gewoon weer weggelopen, wij hadden nergens om gevraagd, haha!

Zondag zouden we eigenlijk met z'n 3en naar Good Samaritan gaan maar ik ben met een griepje thuisgebleven. Toch nog even wennen allemaal, het eten, al het stof hier, het weer. Gelukkig was dat na 1 dag allemaal wel weer over. Maandag was dan echt de eerste dag dat we met z'n 3en waren. De kids vinden het geweldig, 1 vrijwilliger is al tof, laat staan 3! We hebben eigenlijk de hele dag in 1 kamer gezeten en alleen maar gekletst en gezongen met de kids, Bram en ik hadden onze 2e zak met ballonnen meegenomen (er zijn er nog 2 over nu...) en Denise had lolly's gekocht. Een groot feest! Het was een hele leuke dag en van onze twijfels vorige week is nu niks meer over.
Gister was er nog een vrijwilliger in Good Samaritan, Lisa uit Oostenrijk. Ze zit in een ander gastgezin en is de komende 3 weken vrijwilliger bij Good Samaritan, wat een gezelligheid ineens!
Vandaag hebben we een 2e poging gedaan om de giraffen te voeren en die is helemaal geslaagd! Het was al super rustig toen we aankwamen en na 10 minuten vertrok er een schoolklas dus waren we al helemaal bijna de enigen daar. Het blijven echt geweldige beesten, we hebben daar een uur lang gestaan om ze te voeren en te aaien en we hadden nog wel langer kunnen blijven als ons niet was verteld dat het nu echt genoeg was geweest. Blijkbaar mag je per persoon maar 2 handen vol met eten aan de giraffen geven, ik denk dat wij er ieder wel 10 hebben gegeven, oeps... Maar het was geweldig en we hebben genoten!

Na The Giraffe Centre zijn we naar The Hub Mall gereden (alles met Uber, geweldige uitvinding) om te lunchen en even wat boodschappen te halen. Het is een westers winkelcentrum met Subway, KFC, Domino's en Carrefour. Geweldig. We hebben pizza geluncht, toch fijn om af en toe even geen rijst, bonen of ugali te hoeven eten :)
De terugweg was een heel avontuur. We hadden weer gewoon een Uber besteld, alleen wist deze meneer niet waar we heen wilden, zelfs met Google Maps snapte hij er helemaal niks van. We hebben het heel vaak geprobeerd uit te leggen maar hij bleef verkeerd rijden. Na een uur waren we ongeveer op de helft (normaal zou de rit 50 minuten duren) en toen bedacht ie dat het een goed idee was om gewoon terug te gaan en daar een nieuwe Uber te bestellen. Wat een mafkees, waren we eindelijk halverwege, wilde ie terug. We hebben 'm er gelukkig van kunnen overtuigen dat dat geen goed idee was en dat ie maar gewoon door moest rijden. Daar luisterde ie wel braaf naar. Hij heeft de hele rit alleen maar vragen gesteld en eindeloze verhalen gehouden over ik weet niet wat. Denise en ik zaten achterin en moesten er de hele tijd om lachen, Bram zat voorin en was er he-le-maal klaar mee. En begrijpelijk! Toen we er bijna waren vroeg ie ineens of we Joods waren omdat de meeste mzungu's hier jehova's zijn... Ik snapte niet helemaal waar het vandaan kwam maar blijkbaar zijn we er Joods uit. Great... Na 2 uur waren we eindelijk thuis, ging ie ook nog is meer geld vragen omdat we zo waren omgereden. Ja daagh! Dat we hebben we dus mooi niet gedaan. Het was me weer een avontuur.

Deze week gaan we nog naar Good Samaritan en maandag gaan we op safari voor 5 dagen!! Eerst 3 dagen naar Masai Mara, en dan nog 2 dagen naar Hell's Gate en Lake Nakuru. Ook plekken waar ik nog niet geweest ben. Ik heb er zin in!

Flora

Een héérlijk verhaal weer! Fijn!
Maar jammer hoor, dat jullie de matatu's niet meer gebruiken...
Veel plezier verder!

Nicole

Zó leuk om over jullie ervaringen te lezen ☺️Fijn dat het nu beter gaat. Heel veel plezier tijdens de safari ?