roosinkenia.reismee.nl

Aapjes, foto's en Skype

Weer 2 weken voorbij gevlogen, wat gaat het snel! (Ja, ik blijf het zeggen.) En weer heb ik ontzettend veel gedaan in zo'n korte tijd. 2 weken geleden ben ik op donderdag naar een Keniaanse dokter geweest, weer een nieuwe ervaring. Ik had ontzettend last van m'n rug en Raphael zei dat het slim was om even langs de dokter te gaan. Hij kent de dokter goed want ze gaan daar altijd heen met de kids van Good Samaritan en ook met de vrijwilligers als die iets hebben. Dus ik ben met Raphael naar de dokter geweest. Eerst werden we in een kamertje gezet waar we moesten wachten tot de dokter kwam, ontzettend klein en totaal geen privacy. Je kon alles horen wat er buiten gebeurde en andersom dus ook, maar ja zo doen ze die dingen hier, dat is normaal. Ik heb aan de dokter uitgelegd waar ik last van had en toen heb ik een massage gekregen en pijnstillers, na een paar dagen was de rugpijn zo goed als verdwenen, wonderdokter. Nu heb ik nog af en toe last van m'n rug maar dat had ik thuis ook al, niks aan de hand! Vorige week zaterdag ben ik met Hannah naar City Park geweest in Westlands. Het is een heel groot park waar je kan relaxen en (de reden waarvoor we gekomen waren) er lopen aapjes rond! We hadden van te voren wat pinda's gekocht die we aan ze konden geven en ze kwamen echt heel dichtbij (af en toe iets te dichtbij). Toen we onze pinda's tevoorschijn haalden waren we binnen 10 seconden omringt door zo'n 15 aapjes, heel schattig!

Na zo'n 10 minuten waren de pinda's op en hebben we nog een beetje rondgelopen in het park (wat best wel heel groot bleek te zijn). Er vielen ons 2 dingen heel erg op: 1. We waren de enige blanken in het park. Wat hier in Kenia niet zo gek is, maar aangezien dit park op veel toeristische sites wordt aangeraden vonden we het wel vreemd (en ook vanwege de aapjes natuurlijk!). 2. Overal in het park lag afval. Westlands is een veel schonere en nettere buurt dan de rest van Nairobi dus het was heel opvallend dat er juist in een park (die vaak mooi worden schoon gehouden) zoveel afval lag. Typisch: als er vuilnisbakken stonden lag al het afval ernaast...

Buiten al het afval was het een heel mooi park! Veel groen, wat beekjes (die zijn hier ook zeldzaam) en bloemen,
Zondag nam BIF (Brothers In Faith, 5 jongens van Good Samaritan) een video op rondom Good Samaritan. We hebben de halve dag buiten gestaan met alle kids en gedanst en gelachen. Ik zit niet in de videoclip (he wat jammer nou) maar alle kids wel en ze vonden het geweldig. Het was heel leuk om te zien hoe enthousiast ze allemaal waren! BIF heeft al eerder videoclips opgenomen en een daarvan was met Majic Mike, een zanger uit Kenia. Hij kwam die zondag ook langs en alle kids waren zo blij om 'm te zien. Hij stelde zich aan mij voor als Mike en ik had geen flauw idee wie het was maar het was geweldig dat 'ie er was. Het was een hele leuke dag!

Die avond was BIF bij ons thuis en hebben we met z'n allen chapati gegeten. Ik zat met m'n laptop op schoot toen ze kwamen en dat moesten ze allemaal natuurlijk even zien. Ik heb de hele avond filmpjes gekeken en naar muziek geluisterd met 3 van de jongens terwijl de andere 2 Netflix aan het kijken waren op m'n telefoon. Een hele gezellige afsluiting van de dag.
Vorige week maandag ben ik een dagje naar de Good Samaritan school geweest. Die gaat van babyclass (daar beginnen ze als ze 3 jaar zijn) tot class 6. De basisschool gaat tot class 8 maar ze hebben nog niet genoeg geld voor de laatste 2 groepen. Ik werd achterin een lokaal gezet en heb de hele dag een beetje meegekeken en huiswerk nagekeken. Klinkt ontzettend saai maar dat was het zeker niet! Veel van de kids uit de klas kende ik van Good Samaritan (er gaan ook wat kinderen uit de buurt naar de school, die kende ik dus nog niet) en ze vonden het geweldig dat ik er was. De hele dag werd ik Teacher Roos genoemd, toch een beetje apart :P De docent van de klas waar ik zat (class 1 en class 2) vroeg of ik ze wat wilde vertellen over hygiëne, eeeh geen idee wat ik ze daarover kan vertellen eigenlijk, dat heb ik de docent ook verteld maar ze wilde heel graag dat ik ze wat zou vertellen. En toen ging de bel, saved by the bell, letterlijk!

De kids hebben inmiddels ontdekt dat ik films kan downloaden en dat ze foto's kunnen maken met m'n telefoon. Snapchat en foto's bewerken is de favoriete bezigheid geworden en ja dan krijg ik m'n telefoon terug aan het einde van de dag met zulk soort foto's:


Ik heb inmiddels al zo'n 100 bewerkte en 200 normale foto's van de kids, allemaal gemaakt in 1 week :P Heel leuk om al die foto's terug te kijken!!
Vrijdag is chapati dag op de school maar aangezien de oudere kids die naar de middelbare school gaan vakantie hadden voor een week hebben we chapati gemaakt in Good Samaritan. Het was heel gezellig om met z'n allen te doen. Ik merk dat ik nu pas echt close begin te worden met de oudere kids, normaal zie ik die niet zoveel omdat ze vaak laat thuis komen maar nu hun korte vakantie weer voorbij is probeer ik ook 's avonds zo lang mogelijk te blijven zodat ik ze toch even zie en met ze kan praten. M'n dagen bij Good Samaritan zijn er heel lang door geworden maar ik vind het super gezellig! Vaak ga ik rond 9 of 10 uur daarheen en ben ik ook weer rond 9 of 10 uur thuis, het is het meer dan waard!
Afgelopen zondag heb ik weer geskypet met thuis, oma was er deze keer ook bij! Hier waren Paul en Charity op bezoek (twee 4-jarige kids van Good Samaritan) en die hebben ook enthousiast met iedereen thuis gepraat. Ze vonden het prachtig, Charity blijft maar vragen wanneer ze weer met papa mag praten. Heel leuk! :) Ook de boys van BIF waren hier en hebben even hoi gezegd, het gesprek duurde anderhalf uur haha!
Maandagmiddag ben ik naar Hannah d'r project geweest. Ze was donderdag bij Good Samaritan wezen kijken en had gezegd dat het allemaal zo schoon en mooi was dus ik was wel benieuwd naar haar project. En inderdaad, Good Samaritan ziet er heel goed uit vergeleken met dat weeshuis. Het is een weeshuis met een school ernaast en alles is heel klein en vies. Het viel me op dat de slaapkamers van de kids superklein zijn maar dat ze een hele grote woonkamer hebben met een grote tv, de indeling is een beetje apart. Het was wel heel leuk om is een ander weeshuis te zien. De directeur van de school vond het al helemaal geweldig dat ik er was en heeft hele verhalen lopen ophangen (waarvan ik de helft alweer vergeten ben). Rond 3 uur zijn we weggegaan om pizza te halen, de laatste keer pizza met Hannah want haar moeder komt deze week en ik denk niet dat ik d'r dan nog ga zien. Gelukkig komt papa over 2 weken al, 2 weken de enige mzungu overleef ik wel!
Vandaag over 4 weken zit ik nu op Istanbul te wachten op m'n vlucht naar Amsterdam, een heel gek idee vind ik het maar ook wel heel fijn. Ik mis thuis, maar ik ga het hier ook ontzettend missen. Ik wil heel graag volgend jaar terugkomen, kijken of dat mogelijk is...
Het beloofd een hele mooie laatste maand te worden! :)

P.S. Voor degene die benieuwd zijn naar de muziek van BIF, de nieuwste video is nog niet uit maar dit is alvast de oude (met Majic Mike):
https://www.youtube.com/watch?v=Ygt-W69EffA

Reacties

Reacties

Celeste

Heee Roos (:
Ik krijg kippenvel van je verhalen! (Daarnaast is het in Nederland ook best kouf haha, dus dat is nog een reden voor mn kippenvel ;) ) Die 2 weken ga je gewoon kunnen overleven hoor! Ben blij om te lezen dat het goed met je gaat. Geniet er nog maar even van!!
Heb er stiekem ook zin in als je weer in Nederland bent <3

Xxxx

Johanna

Lieve Roos! Wat leuk om iedere keer weer je verhalen te lezen. Ik leef met je mee, en vind het fijn om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt bij Good Samaritan. Geniet er nog even van de komende weken. Als je weer terug bent, je weet het he... SUSHI Dikke kus van mij!

ans

Fijn dat t goed gaat Roos! We hebben n verslag van Bram gehad over t Skype voor jong, de Kids en oud, oma, heel bijzonder! We waren in de Houtense sauna. Lekker.
Tot kijk x

Mariëlle

Heeee lieve schat van me,
Wat leuk om te lezen allemaal :) goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt. I miss you hereee!!
Nog 4 weekjes genieten en dan ben je weer in het regenachtige Nederland (want ja, dat doet het hier). Ik wens je nog ontzettend veel plezier! En kan niet wachten je een dikke knuf te geven op schiphol strakss
Kuskus

Flora

Aapjes, prullenbakken leeg, afval ernaast?
Ik heb daar zo m'n ideeën over.... :-)

Els

Wat een mooie verhalen allemaal Roos. Genieten nog de laatste paar weken. Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!